Posts Tagged ‘anlamına’

Ayasofya Müzesi Özellikleri

Perşembe, Haziran 21st, 2012

Ayasofya Müzesinin Özellikleri nedir
Ayasofya Özellikleri


Ayasofya Müzesi Özellikleri

Ayasofya ilk olarak Konstantinus zamanında 390 yılında yapılmıştır. İlk yapı ahşap bir şekilde yapılmış ve tamamen yanarak yok olmuş. Bugüne gelmiş Ayasofya’ya ilk yapım çalışması imparator Iustinianus zamanında 532 yılında başlanmıştır. Kilise ibadete 537 yılında ibadete açıldı. Yapımında emeği geçen mimarlar Miletoslu İsidoros ve Trallesli Anthemios’tir. İlk adı büyük anlamına gelen “Megali Ecclesia”, bir sürede “Thea Sophia” olarak adlandırıldıktan sonra kutsal hikmet anlamına gelen “Hagia Sophia” adı verildi.

553, 557, 559 yıllarında yaşanan depremlerden sonra Mimar İsidoros tarafından restore edilmiş. Bu onarımdan sonra 896,986 yıllarında meydana gelen depremlerde büyük zarar görmüş ibadete kapatılmış. Değişiklikler yapıplarak 994′te ibadete açılmış. Haçlı seferlerinde yağmalanmıştır. Sebebi ise kaplamalarının sarı renkli olması ve insanların onu altın sanıp sökmeleri sonucu olmuş. Kilisedeki bir çok şey çalınmıştır. 14. yy’da tekrar ibadete kapandı ve 1354′te tekrar açıldı. 481 yıl boyunca Müslümanların ibadetine tanıklık etti. 1934 yılında Atatürk’ün emri ile ibadete açılmış. Camiye ise 1 haziran 1453 yılında çevrilmiş. Türk sanatından da çeşitli değişiklikler eklenerek onarımlar yapılmış. İlk olarak II. Mehmet tarafından ahşap bir minare yapıldıysada bir süre kullanılıp yerine tuğladan bir minare yapılmış. Saray kapısındaki minareyi II. Beyazıt yaptırdı. II. Selim tarafından inşa edilen Öteki iki minareyle birlikte dört tane oldu.

Ayasofya’nın avlusunda bulununan beş türbenin burada olması Ayasofya’ya nekadar önem veildiğini göstermektedir.

Caminin özellikleri

  • Yapı kareye yakın dikdörtgen
  • Büyük orta nekan, iki yan mekan, apsis, iç ve dış nartekslerden oluşan bölümler
  • Kubbesi 55 metre
  • yaldızlı geometrik bitkisel motifle
  • 9-12. yy’a ait Figürlü mozaikler
  • 2009′da 160 yıldır üstü örtülü Serafim adlı meleğin betimlendiği mozaik

Şiir Sözlüğü

Perşembe, Haziran 21st, 2012

A’dan Z’ye Şiir Terimleri

A

(abartma mubalağa)
Edebiyatta sözün etkisini artırmak, bir şeyi olduğundan fazla ya da çok az gösterme sanatıdır. Abartma soğuk olmamalı, nükteli ve zarif olmalıdır. Divan şairlerinin daha çok medhiye, fahriye ve hicviyelerde başvurdukları bir sanattır. Eskiler bir şairler mübalağa sanatına çok önem vermişlerdir

Abdal:
Hem şiir hem de düzyazıda derviş anlamına gelen bu sözcük, halk ozanlarının adının başına ya da sonuna gelerek onların mahlası olarak da kullanılmıştır. (Pir Sultan Abdal, Kaygusuz Abdal gibi)

Acem Koşması:
Aşıkların, özellikle Anadolu’nun kimi yörelerinde Azerbeycan’a özgü bir ezgiyle okudukları koşma türü.

Açık hece :
Türkçe sözcüklerde sesli harf le belirtilen kısa heceler. Örneğin a-na-do-lu, a-şı-la-ma gibi. Arapça ve Farsça’da ise sözcüklerde sesli harflerle yazılmayıp hareke ile gösterilen kısa hecelere verilen isim. Örneğin ka-de-me, ha-se-ne gibi. Aruz vezninde bütün açık heceler kısa hece olarak kabul edilir

Aed :
Eski Yunanda şiirlerini lirle söyleyen saz şairlerine verilen ad

Afroizm :
Çeşitli konularda mutlak bilinmesi gereken ana özellikleri kısa, açık ve anlaşılır bir biçimde anlatma sanatı. Yazarların derin anlam yüklü vecizelerine de afrozim denir.

Ağıt:
Bir ölünün ardından onu yüceltmek amacıyla söylenen halk şiiri. Divan Edebiyatı’nda Mersiye’nin karşılığıdır.

Ahrep ve ahrem :
Rubai vezinlerinin ana ölçüsüdür. Mef’ulü ile başlayanlara ahreb, mef’ulün ile başlayanlara ahrem denir.

Akd ü hall :
Düğümleme ve çözülme. Divan edebiyatında nesir bir eseri nazma çevirmeye akd, nazım bir eseri nesire çevirmeye hall denir.

Akrostiş :
Bir şiirde dizelerin ilk harflerinin yukarıdan aşağıya doğru okunduğunda ortaya anlamlı bir sözcük oluşturmasıdır. Divan edebiyatında akrostiş’e muvaşşah ya da istihrac denir. Eski Yunan ve Latin edebiyatında ise akrostiş “üç dize” anlamına gelir.

Aks, akis :
Bir dizedeki iki sözcüğün ya da sözcük topluluklarının yerleri değiştirilerek yapılan söz sanatı. Cümle ya da dizede bir sözcük diğerinin önüne ya da arkasına getirilerek cümle ya da dize tekrarlanır.

“Gelse der-gâhına ikrâm görürler küremâ
Kürema dergehine gelse görürler ikrâm”
Ziya Paşa

Aliterasyon:
Bir dizede ya da cümlede kulağa hoş gelecek bir uyum sağlamak amacıyla aynı seslerin yenilenmesi.

örnek:
Öldük ölümden bir şeyler umarak
Bir büyük boşlukta bozuldu büyü

Anjanbman :
Şiirde cümlelerin bir dize ya da beyitte bitmeyip diger dize, beyit veya bendlere kaymasidir

Anlam :
Sözcüklerin anlattigi düşünce. Sözcükler birden fazla anlama gelebilir. Bu durumda anlamlardan biri öz anlam digerleri mecaz anlamdir. Sözcükler zamanla yeni anlamlar alarak zenginleşebilir. Zamanla anlamlarinin kaybetmelerine anlam daralmasi denir. Dar anlami bulunan sözcüklerin anlamlarinin genişlemesine de anlam genişlemesi denir.

Antoloji :
Gerçek sanat eseri degerindeki örneklerin bir araya getirildigi derleme yapitlar

Antonim :
Ters anlamli sözcükler. Sicak-soguk, iyi-kötü, aci-tatli, kisa-uzun, güzel-çirkin gibi.

Aruz :
Hecelerin uzunluk ya da kısalık derecesine göre çeşitli ses kalıplarından oluşan bir tür şiir ölçüsü. Daha çok Divan Edebiyatı’nda kullanılır.

Aruz ölçüsü :
Misralardaki hecelerin uzunluk-kisalik bakimindan denk olmasina ve belirli kaliplarla yazilmasina dayanir.

Askı :
Halk edebiyatinda saz şairleri aralarindaki şiir yarişmalarinda kazananlara verilmek üzere duvara tüfek, kiliç, heybe, saz gibi şeyler asardi. Bunlara aski, askiyi kazanmaya da aski indirmek denir.

Asonans :
Yarim kafiye.

Aşık:
Halk ozanı ya da saz şaiiri.

Âşık edebiyetı :
Âşik edebiyati (XIV. yy’dan günümüze): “Âşik” adı verilen ozanların geleneksel ürünlerinin oluşturuldugu edebiyata, “âşik edebiyati” denir.

Ayak:
Halk şiirinde kafiye yerine kullanılan terim.

Yararlı Sözler

Salı, Haziran 19th, 2012

Yararlı Sözler

Tugbam sitesinde en güzel Yararlı Sözler sizler için hazırlandı
. Buyurun Kısa Yararlı Sözler

Yararlı Faydalı Sözler

İnsanların başına ne geldiği değil,O durumda ne yaptıkları önemli.

Ne kadar küçük dilimlersen dilimle,Her işin iki yüzü var.


Olmak istediğim insan olabilmem çok zaman alıyor.

Karşılık vermek düşünmekten çok daha basit.

Sevdiklerinle iyi ayrılman gerek.Bittim’’ dediğin andan itibaren, daha pilinin bitmesine çok var.

Sen tepkilerini kontrol edemezsen,Tepkilerin hayatını kontrol eder.

Kahraman dediğimiz insanlar bir şey yapılması gerektiğinde Yapılması gerekeni Şartlar ne olursa olsun yapanlardır.

Şartlar ve olaylar, Kim olduğumuzu etkilemiş olabilir, Ama ne olduğumuzdan kendimiz sorumluyuz.

İki kişinin darıldıktan sonra, birbirlerinin ayıplarını ortaya çıkarması, münafıklık alametidir.

Aradığını bilmeyen, bulduğunu anlayamaz

Aşk köprü kurmaktır İnsanlar köprü kuracaklarına duvar ördükleri için yalnız kalırlar

Arkadaşlık ağaca benzer, kurudu mu bir daha yeşermez

Medeniyet yolunda başarı, yenileşmeye bağlıdır

Karanlıkta duruyorum aşk vurmasın yüzüme, dokunmasın bana kimse,kimse ulaşmasın artık tenimin incinen yerlerine

Herkes ölür ama herkes gerçekten yaşamaz

İnsanlardaki önyargıyı parçalamak,benim atomu parçalamamdan çok daha zor

Konuştum sıkıntı çektim, sustum rahat ettim

Yalnız yaptıklarımızdan değil, yapmadıklarımızdan da sorumluyuz

Gerçeği aramak onu elde etmekten daha kıymetlidir

Ne olursa olsun hayatını durdurma!Durup hayata bakmaya başladığın zaman yaşamak zordur

Gerçek arkadaş:Bendeki iyi yönleri bulandır

Sanat;Gerçekleri tanımamıza yardımcı olan bir yalandır

İstemek,istiyorum demek değil,harekete geçmektir

Düşmanın zayıf noktalarını hedef alırsanız ilerlerken direnişle karşılaşmazsınızDüşmandan çabukçanız düşman takibinden kurtulursunuz”

İnsanın özgürlüğü, kendisine yapılanlara karşı takındığı tavırda gizlidir

Hiç kimse duymak istemeyen biri kadar sağır olamaz

Hayat,size verilmiş boş bir filmdirHer karesini mükemmel bir biçimde doldurmaya çalışın

Para her sey değildir. Mastercard ve Visa da vardır.

Su tasarrufu icin kiz arkadasinla beraber dus al

Her erkek evlenmelidir. Mutluluk hayattaki tek sey degildir.

Akrabalarımızı bize Tanrı verdi. Tanriya şükür arkadaslarımızı seçebiliyoruz.

Ogrendikce daha cok bilirsin, bildikce daha cok unutursun, unuttukca daha az bilirsin. O zaman ogrenmeye hic gerek yok


2 kişi münakaşa ediyorlarsa Bu birbirlerini sevmedikleri anlamına gelmez. Etmemeleri de sevdikleri anlamına gelmez.


Her problem kendi içinde bir fırsat saklar Ve problem fırsatın yanında cüce kalır.

Sevgiyi çabuk kaybediyorsun,Pişmanlığı uzun yıllar sürüyor…Farkında mıyız acaba

Kimseyi sizi sevmeye zorlayamazsınız Kendinizi sevilecek insan yapabilirsiniz, gerisini karşı tarafa bırakırsınız.

Güveni geliştirmek yıllar alıyor Yıkmak 1 dakika.

Hayatında nelere sahip olduğun değil, kiminle olduğun önemli.

Sevimlilik yaparak 15 dakika kazanmak mümkün, Ama sonrası için bir şeyler bilmek gerek.

Kendini en iyiyle kıyaslamak değil,Kendi en iyinle kıyaslamak sonuç getirir.